Съобщение до собствениците на домашни свине

19 Септември 2018 Източник: Община Правец видяна 45 /
Съобщение до собствениците на домашни свине

За собствениците на домашни свине във връзка с болестта Африканска чума по свинете

Африканската чума по свинете е силно заразно заболяване, което засяга свинете от различни възрасти без значение от пола. За предотвратяване на разпространението на вируса е необходимо собствениците да спазват следните правила:

Една от препоръчителните превантивни мерки е да ги ограничат за обслужване в затворени помещения;
    Препоръчва се да не се ползват храни и смески, които са били в свободен достъп за диви животни. Домашните свине не трябва да се хранят с отпадъци, включително кухненски, съдържащи остатъци от свинско месо или месни продукти от свинско месо;
    Да не се закупуват животни без маркировка, както и да се направят такива за вече наличните животни в стопанството, с цел осигуряването на ветеринарен контрол.
    За нерегистрираните животни в БАБХ в случай, че се наложи да бъдат превантивно унищожени, ако попаднат в застрашени от болестта зони, няма да се изплащат обещетения;
    С цел да се намали риска от загуби на стопаните при евентуално обявяване на ефективни мерки по недопускане или ликвидиране на възникнали огнища се препоръчва свинете още на този етап, да бъдат заклани и употребени за собствени нужди;
    Термичната обработка на свинете унищожава вируса. Прясното месо, добито за лична консумация, трябва да се преработва термично, заедно с костите, до пълното му приготвяне (варене, пържене, печена, консервиране в буркани).
    От прясното месо, добито за лична консумация, не трябва да се произвеждат сурово-сушени месни продукти (луканки, суджуци, маринована сланина);
    Вътрешните органи се обработват термично до пълното им приготвяне (варене, пържене, печене) или се заравят на дълбочина, която не позволява изравянето им от животни;
    Сланината трябва да премине термична обработка (варене или стопяване на мазнините до получаване на пръжки и свинска мас);

10. Замразеното свинско месо е потенциален източник на разпространение на вируса, поради което не трябва да напуска дома на собственика. Месото може да се консумира в домашни условия, след термична обработка (готвени ястия, печено или варено). Приготвените ястия не трябва да напускат дома. Опаковките (найлонови пликове, кутии и др.), в които е било съхранявано замразеното месо, също са потенциален източник на инфекция, ако бъдат изхвърляни като битов отпадък;

11. В случай на дране на закланите свине, добитите кожи на животните също са източник на зараза и трябва да се заровят на дълбочина, която не позволява изравянето им от други животни или предават за унищожаване;

12. Кръвта, стомашно чревното съдържание и другите отпадъци, негодни за консумация (нокти, четина, зурли и др., на мястото където за заклани) на мястото където за заклани животните, се заравят на дълбочина, която не позволява отравянето им от други животни или се предават за унищожение.

13. Ако преди клане на свине за лична консумация стопаните забележат симптоми, като загуба на апетит, ускорено и затруднено дишане, секреции от носа и очите, некоординирани движения, кървава диария, види и гръдния кош,ми подкожни кръвоизливи по крайниците и ушите или по време на клане установят кръвоизливи по целия труп, насъбрана кървава течност в корема, незабавно да се информира официалния ветеринарен лекар на община Правец.

Анкета

Харесва ли ви новата визия на сайта?